Sider

mandag 16. september 2013

Mitt PLN


Tanker, tanker, tanker…… hvordan skal jeg kunne presentere mitt rot av et personlig nettverk uten at andre får vondt i hodet når de leser? Jeg føler jeg er overalt, litt her og litt der, kanskje litt mest der?

Mitt PLN gjør meg bedre istand til å gjøre jobben min, det inspirerer meg, min kunnskap blir bekreftet, jeg blir engasjert og føler at jeg er klarer å følge med på nye tanker. Tror kanskje også mitt PLN gjør meg beriket. 

Da jeg begynte virkelig på ferden med å utvikle mitt PLN, for 6-7 år siden, var jeg litt mer strukturert enn nå (føles det som) og satt meg inn i ulike verktøy litt etter litt. Jeg bygget opp ganske raskt et eget “samfunn” og nettverk, med interessante mennesker/ideer/bedrifter/sider fra Twitter, men også facebook. Ble raskt medlem av Del og Bruk og andre Ning. Ikke så veldig mange som tusener, men nok til at jeg følte at jeg kunne følge litt med. Og så ble det vel litt mye?  I begynnelsen var det mest for å få oversikt og forsøke å følge med. Læringskurven var meget bratt. Tror jeg egentlig var innom alle klassene til Bloom om læringsmål.  Det var både det å få kunnskap, opparbeide min egen forståelse, kunne bruke kunnskapen selv, kunne analysere og velge vekk, trekke egne slutninger og ta mine egne vurderinger. Tror ikke det var i nevnte rekkefølge, men læringen skjedde i “hopp og sprett”.  


Her tror jeg at jeg er enda, hopp og sprett altså:-) Kanskje det er blitt mer organisert kaos, men føler at jeg skulle hatt enda mer tid til å lese meg opp/følge linker/gode ideer etc. Det som er mine utfordringer er å stoppe meg selv, siden det er uendelig av ressurser “der ute”. Håper at dette studiet vil hjelpe meg til å bli mer fokusert noen ganger. Jeg er litt sånn “all over”. Jeg kan komme over linker til programmer/sider/verktøy som jeg  oppdager jeg allerede har konto hos ……



Synes det er vanskelig å beskrive NLP’et mitt, men nyttig å forsøke å strukturere. Viktig for meg er Twitter, hvor jeg ikke  følger så mange, men vel så viktig er bruken av #. Er jeg interessert i noe, følger jeg opp # på emnet. Spesielt opp mot min profesjonelle utvikling, men også om det er spesielle emner jeg ønsker å utforske. Jeg vet at jeg som regel har tid om morgenen, når jeg sitter for meg selv med kaffekoppen. Jeg koordinerer min egen læring, både bevisst og ubevisst. Det vil si at jeg setter av litt tid og lager litt planer for min egen læring. Men mange ganger skjer ikke læringen bevisst. Jeg faller utpå…..når jeg egentlig ikke har tid. (http://www.edudemic.com/how-to-manage-your-pln-using-twitter-lists/)


Videre bruker jeg Facebook mye. Bruker den sammen med elevene og følger med på nyheter fra verden. Som nyhetsfrik, synes jeg det er bedre å bruke Facebook enn Twitter på oppdateringer i nyhetsbildet. Dette fordi det skrives litt mer i hvert innlegg og bilder “ligger i strømmen”, slik at jeg ofte slipper å “klikke” videre for å åpne en lenke. Videre er Facebook for meg nyttig  i blandingen mellom personlig og profesjonelt liv. Har bodd i England i noen år, hatt et opphold i Chicago sammen med andre “educators” og bor nå i USA, da oppdateres jeg på hva som opptar mine kolleger i verden, på det personlige plan så vel som det profesjonelle plan. Har også Google+, men denne har jeg ikke tatt så aktivt i bruk.


Jeg har en blogg, som jeg brukte i Masterstudiet for Skoleledelse. Jeg er ikke aktiv her lengre, men selve prosessen med å skrive blogg, er god for min egen læring. Får se hvordan det går denne gangen. Synes jo selv at jeg ikke har noe spesielt å si, men vet at skriving er god for min egen læring, da det er mange ganger jeg ikke helt vet hva jeg mener, før jeg har satt ord på det…..Wiki bruker jeg en del med elevene mine. Vi oppretter en Wiki, hvor elevene skal dele og samle lenker/filmer/arbeid etc. i forhold til det vi arbeider med. Jeg ser at elevene mine vil få godt utbytte av hverandres arbeid og ideer. Det kan bli en del av elevenes eget PLN. Videre har jeg brukt mye samskrivingsverktøy i min egen læring, også samarbeid med kolleger om prosjekter, elever, klasser etc. Skype gjør jeg nesten hver eneste dag. Brukte det første gang i 2004, da jeg flyttet til England.


Det siste året har jeg blitt mer aktiv på Linkedln. Har hatt konto i mange år, men først nå ser jeg mer nytten av nettverket. Forsøker å bli litt mer kritisk etterhvert og ikke hoppe på alle grupper etc., men setter meg mer inn i ulike fora før jeg deltar. Jeg forsøker å utvikle mitt personlige nettverk for læring mer bevisst enn jeg gjorde i begynnelsen. Nå vil jeg få selv en oversikt over mitt eget nettverk, se hvor jeg kan utvide det og hvordan jeg kanskje kan renske litt opp det som har vært. I fagstoffet til denne modulen, visualiserer Mally Johnsen sitt PLN. Jeg kjenner meg veldig igjen i hvordan hun har delt det opp og hvordan hun bruker dem. Føler at det er litt meg i beskrivelsene. Både de programmer og de verktøy hun bruker. Tror jeg vil se litt mer på “modellene” og figurene, slik at jeg får oversikt over eget PLN på en bedre måte enn jeg egentlig har idag.


De ulike fora/programmer/steder har ulike fordeler for min læring. De dekker ulike “behov” og noen ganger sammenfallende behov. Kan nesten ikke se for meg min egen livslange læring uten mitt PLN. Å gå tilbake til bare bøker og enveis kommunikasjon, vil ikke dekke mine behov, men vil gjøre min læring litt avstumpet. Det er godt å møte andre mennesker som villig deler erfaringer og gode tips. Blir ganske målløs noen ganger over hvor velvillig og hjelpsom ukjente er. Jeg lærer best ved å bruke alle mine sanser. Har mine læringsstrategier og forsøker å være disse bevisst, og utvikle de. Videre har jeg også en del læringsstiler. Tror jeg liker å få variere hvordan jeg lærer. Min læring skjer best når jeg er interessert og når jeg får være i førersetet av min egen læring.  PLN'et er der alltid - alltid tilgjengelig og villig til å hjelpe meg. 


Jeg nevner bare noen av de fora/programmer jeg anser som elementer i mitt PLN.  Dette notatet er kanskje litt uoversiktlig, slik som mitt PLN er. Skal bli bedre:-)





5 kommentarer:

  1. Hei Tove.
    Du gir en god presentasjon av hvordan dine PLE bygger opp en PLN. Jeg har også problemer med å rote meg inn i for mye av og til. Internett er så stort, og spennende, og plutselig er jeg registrert her og der selv om jeg nesten ikke er klar over det selv. Jeg ser også at ditt hovedfokus er de tre store, FB, Twitter og LinkedIN. Tror du dette er fordi disse nettverkene inneholder mest mennesker og derfor mest innhold? Eller fordi du allerede har bruker der, som du bruker aktivt, og det derfor er lettest?

    Skulle gjerne sett litt mere informasjon på hvordan du som lærer strukturerer all informasjonen din?

    Ellers syntes jeg innlegget var veldig bra, så stå på videre :)

    -Henning
    Her henger jeg:
    http://ideasbeyondborders.blogspot.in/

    SvarSlett
  2. Takker for kommentar.

    Tror nok at jeg bruker de medier hvor jeg ser nytten av bruken. Har vært borti mange Ning også, bruker Del og Bruk, og noen engelske, men her har det tatt litt tid å renske vekk de som jeg ikke bruker og ser nytten av.

    Når det gjelder det å strukturere min informasjon, er nok der jeg vil sette inn fokuset fremover. Forsøke å finne en eller to "plasser" hvor jeg lager mitt kartotek. Har brukt mange ulike fora og "gadgets". Finner ikke en måte som passer meg 100%. Fremdeles litt for mye overalt.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen av "hopp og sprett", da det finnes så uendelig mye på nettet. Det som er utfordringen er å finne ut hva/hvilke verktøy som passer best for meg. Jeg har f.eks meldt meg inn i LinkedIn, men har ikke tatt det i bruk ordentlig.
    Det som noen ganger stopper meg kan være at man ikke ønsker å bruke tid på noe som man ikke føler ordentlig nytte av. Hvordan oppdaget du at det var nyttig for deg?
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  4. Flott med en litt "luftig beskrivelse med hopp og sprett" :-) Kjenner meg meget godt igjen i din antydning om at en lett gaper over for mye (vil følge med på alt) og må starte å kutte ut og rydde. Vanskelige greier det der :-).
    Selv har jeg rydda og strukturert flere ganger, men finner egentlig ikke en god måte å organisere ting på. Klarer for så vidt å skille det som jeg "need to know" ut, men verre med det som er "nice to know". Det blir gjerne både for mye og rotete :-)
    Er også svært enig med i det du skriver : "Min læring skjer best når jeg er interessert og når jeg får være i førersetet av min egen læring." Mener dette gjelder mange uten at vi klarer å ta konsekvensene av det i opplæringa.
    Til slutt - lurer på hva et NLP er :-))

    SvarSlett
  5. En deloppgave i PLN-studiet var å kommentere en annens blogg og da gjerne en som ikke hadde fått så mange kommentarer. Jeg velger likevel å gi deg en kommentar fordi jeg likte bloggen din. Du får med deg mange poeng ved å bruke forholdsvis få ord. For en leser er det lett å følge det du skriver.

    Det er tre momenter jeg vil trekke fram i bloggen din: Det Mally Johnsen skriver om sitt PLN var oppklarende for flere enn deg, interessant at du trekker frem dette. Videre synes jeg det du skriver om bruken av # er et godt poeng. Til sist er det godt å lese om at læringskurven kan være bratt når en begir seg ut på noe som er ukjent. Det er ingen grunn til å la være å henge seg på like vel.
    Hilsen Ragnhild

    SvarSlett