Sider

tirsdag 13. september 2011

Skoleledelse og IKT

Er det noe spesielt å tenke på når vi linker ledelse og IKT i forhold til andre spørsmål?

Etter noen dager i Trondheim er jeg ikke så sikker. Mye av diskusjonene dreier seg om endringsledelse generelt, men siden vi er nå  i de "digital natives" tidsregning så må skolene endre mye iforhold til sine tidligere arbeidsmåter, holdninger og vyer når det gjelder bruk av datamaskiner. Og i den forbindelse må mye av vår oppmerksomhet rettes mot ledelse og IKT. Så da er jeg tilbake til utgangspunktet:  om det er noe spesielt med akkurat IKT og ledelse: Ja, ihvertfall i forhold til tid og krefter som må settes inn for å arbeide med spørsmålet på en god måte. Og la meg ikke glemme nye løsninger.

2 kommentarer:

  1. Joda, det handler om ledelse og endring, men jeg synes likevel du kan forfølge det "særegne" ved ledelse i forhold til IKT. Kunne vært interessant om du utdypet dette.

    SvarSlett
  2. Jeg synes det er nærliggende at det handler om endringsledelse generelt, som du sier. Ledernes oppgave er som i all skoleutvikling, å legge til rette for at dobbelkretslæring skjer i stedet for enkeltkretslæring, legge til rette for erfaringsutveksling og at det oppstår praksisfellesskap.
    Synes kap. 11 i Erstad og Hauge, der Engelien, Johannesen og Nore skriver om ”TPACK – et godt redskap i skoleledelse?” og ”TPACK som strategi for skoleutvikling ” (Erstad og Hauge (red.), 2011, ss. 222-223) er en interessant innfallsvinkel.

    SvarSlett