Er det noe spesielt å tenke på når vi linker ledelse og IKT i forhold til andre spørsmål?
Etter noen dager i Trondheim er jeg ikke så sikker. Mye av diskusjonene dreier seg om endringsledelse generelt, men siden vi er nå i de "digital natives" tidsregning så må skolene endre mye iforhold til sine tidligere arbeidsmåter, holdninger og vyer når det gjelder bruk av datamaskiner. Og i den forbindelse må mye av vår oppmerksomhet rettes mot ledelse og IKT. Så da er jeg tilbake til utgangspunktet: om det er noe spesielt med akkurat IKT og ledelse: Ja, ihvertfall i forhold til tid og krefter som må settes inn for å arbeide med spørsmålet på en god måte. Og la meg ikke glemme nye løsninger.
Joda, det handler om ledelse og endring, men jeg synes likevel du kan forfølge det "særegne" ved ledelse i forhold til IKT. Kunne vært interessant om du utdypet dette.
SvarSlettJeg synes det er nærliggende at det handler om endringsledelse generelt, som du sier. Ledernes oppgave er som i all skoleutvikling, å legge til rette for at dobbelkretslæring skjer i stedet for enkeltkretslæring, legge til rette for erfaringsutveksling og at det oppstår praksisfellesskap.
SvarSlettSynes kap. 11 i Erstad og Hauge, der Engelien, Johannesen og Nore skriver om ”TPACK – et godt redskap i skoleledelse?” og ”TPACK som strategi for skoleutvikling ” (Erstad og Hauge (red.), 2011, ss. 222-223) er en interessant innfallsvinkel.