Sider

tirsdag 18. oktober 2011

Jeg gledet meg gjennom influensa smertene

Selvsagt måtte jeg bli syk i høstferien og influensaen slo meg i bakken. (Må lære å skrive egenmelding..) - men hadde jo lyst å lese litt. Bladde litt i kompendiet og kom over Kjell Atles (Og Oddrun Laaugsands) lille artikkel om skolementor. Tok to paracet til og ville forsøke å lese.... men det gikk jo raskt. For meg deilig i influensarusen.

Artikkelen minnet meg på forrige samling, da vår gruppe skulle "være en skole" og ta standpunkt til noen av spørsmålene i delen av Skolementor programmet. Da var det litt latter og diskusjoner....
  1. Det viste at forskjellene mellom skoler i dette landet er utrolig store. Vi snakket ikke bare om forskjellige planter, men tror også ulike solsystem var inne i bildet....
  2. Det viste at skolene hadde lagt vekt på ulike forhold/tema rundt det digitale.
  3. Jeg ble fullstendig klar over at jeg hadde myyyye å ta tak i når jeg kom hjem. Trodde vel egentlig av vi var ganske så oppegående, men det var bare på noen av hovedområdene i Skolementor.


Vel hjemme fra samling tok jeg dette opp på ledermøte og joda, rektor var vel enig om at vi måtte benytte oss av dette verktøyet. Det skulle gjøres i løpet av høsten.

Så setter influensaen inn og jeg blar hvileløst igjennom kompendiet og finner den nevnte artikkelen og leser....hvorpå jeg gledet meg til å bi frisk (ligger i sengen i skrivende stund) for å sette igang. For dette ser jeg at vi kan ha stor nytte av for å bli "den digitalt kompetente skole" (Se artikkelen for litt begrepsavklaring). Leser om de som har brukt verktøyet, leser hva det kan brukes til og lurer på om dette er min skoles "missing link"? Er det det at vi skal få et overordnet syn på vår egen skoles digitale kompetanse og satt tanker i system som skal hjelpe? Her er det jo ekspansiv læring og det høres jo bra ut. Fra sykesengen på fjellet sender jeg mail til Senteret for IKT i utdanning om vi kunne få passord og tro meg, det tok 5 min med en fin liten hilsen og jeg hadde passord!

Karer meg ned fra fjellet og holdt selvsagt digital kontakt med ledelsen på jobben igår. Avtaler at nå må dette gjøres, kanskje vi skal gjøre det sammen på storskjerm i store auditorium, ledelsen og representanter fra IKT? Jeg tror det blir bra.

Gleder meg til neste uke: frisk og vi skal gjennomføre Skolementor:-)

Referanse: "Digital kompetent skole?" Skolementor som verktøy for skoleledelsen. Oddrun Lugsand og Kjell Atle Halvorsen i Kompendium til Modul 7.

5 kommentarer:

  1. Hei.
    Det blir interresant og høre hva dere kommer fram til. Har tatt opp bruken av skolementor i ledergruppen ved min egenskole, og fikk ikke akkurat noen stor respons. Har planer om å bruke et redigert utdrag av det på ledergruppen.

    SvarSlett
  2. Har også tenkt å få gjennomført dette på min skole, men har ikke kommet så langt enda. For oss tror jeg det er lurt å starte i det små, bruke plangruppa i første omgang og ikke ta alle områdene samtidig. Gleder meg til å høre hvordan det har gått hos dere :-)

    En liten kommentar til din kommentar på min "Avlyst". Denne uka har vi gjennomført nasjonale prøver i regning og det har gått smertefritt. Når teknikken virker, blir det knall...

    SvarSlett
  3. Godt du er frisk igjen,du skriver morsomt!
    Jeg kjenner lite til Skolementor i praksis.Jeg har bare lest om det.Slutter meg til foregående kommentarer.Det skal bli spennende å høre hva dere gjør ut av det.

    SvarSlett
  4. Hadde ikke tenkt på verken artikkel eller Skolementor som mulig middel mot influensa! Men det er kanskje som med cognac og forkjølelse: du blir ikke friskere, men det blir morsommere å være sjuk? Friskt og morsomt innlegg i alle fall, og fortsettelsen blir det spennende å høre mer om.

    SvarSlett
  5. Det var spennende da vi skulle være én skole, ganske forskjellige utgangspunkt. Samtidig setter det arbeidet vårt i perspektiv og alle får jo et utbytte av diskusjonene. Jeg ser frem til å høre hvordan arbeidet går videre, og hvilken strategi ledelsen velger for å fremme ekspansiv læring.

    SvarSlett