Sider

mandag 10. oktober 2011

Jeg vil ikke sove!

"Are we awake to the world we're building, or are we merely asleep in life's waiting room?" Howard Rheingold  Dette sitatet gjør noe med meg. Jeg tenker både at vi skal selv være med på å forme verden, selv med dens uforutsigbarhet og ihvertfall ikke sitte så sidelinjen og ikke delta, men bare vente. Vi kan ikke vente så mye lengre, IKT skipet har landet og vi må ta det på alvor og gjøre utviklingen til vår utvikling (kjente at den ble litt pompøs, men allikevel..)


Er vi redd? Er det det at vi ikke bryr oss? Finner vi det ikke nyttig? Arne Krokan beskriver en verden i et innlegg på egen blogg om sosiale medier på/i skolen. Han refererer til blant annet at en journalist har snakket med 30 lærere hvorav 20 sier at de ikke er på Facebook. En sier at det er nok at kona er der.. Men har vi "plikt" til å følge med, blir mitt spørsmål? Personlig vil jeg svare umiddelbart ja. Som lærer og ansatt i skolen, i en viktig institusjonen med et samfunns mandat. For å referere til både formålsparagrafen i opplæringsloven, og andre utredninger etc om skolen, både fra nasjonalt og fra lokalt nivå, så fremheves det at skolen skal utdanne elever til yrker som fremdeles ikke finnes. 


Den digitale kompetanse som femte grunnleggende basisferdighet viser også at det egentlig satses på IKT.  Vi i skolen må arbeide bedre enn vi gjør nå. (Litt ris til egen...) Og jeg kommer tilbake til hva er det som gjør at vi kanskje "sover" litt? Eller er det bare det at vi gjør så godt vi kan, men den kompleksitet og det informasjonsmangfoldet utfordrer skolen på med et slikt press at vi ikke greier mer enn vi gjør idag? Carl F. Dons beskriver begrepet literacy (Dons, 2006) og at digital kompetanse er noe mer enn digital kunnskap. Jeg ser i den refererte artikkelen at literacy begrepet kan være utfordrende for en del lærere. Og som Dons sier: "Noe av problemet er vel at vi her har en generasjonskløft hvor mange lærere er preget av usikkerhet og angst knyttet til IKT og literacy ". (Dons, 2006 s. 18 i kompendiet) Men hvor har vi som skoleledere vært om vi ikke har greid å hjelpe lærerne til å bryte ned denne kløften?  Hvor har vi vært for å fremme den digitale kompetanse og gjøre lærerne til å mestre sin digitale literacy? Jeg mener at det på mange måter har sviktet her. Både fra skoleeiers side og fra skoleledernes side. "Ansvaret for å realisere målene ligger hos skoleeier og på skolene."  (Halvorsen, 2007, s. 52 i kompendiet). Jeg er helt enig i dette og ansvaret har slik jeg har opplevd det, blitt skjøvet over på lærerne i mange tilfeller. Fordi: skolelederne ikke selv er literate......


Men tilbake til det Dons artikkel så synes jeg det også er ganske så interessant at de unges medielæring både er mer differensiert og avansert utenfor skolen enn innenfor skolen. På skolen er det ofte de grunnleggende ferdigheter som blir arbeidet med. Dette beskriver Halvorsen (2007, s. 57 i kompendiet, hentet fra Erstad 2005) som blant annet det å kunne åpne programvare, sortere og lagre informasjon på datamaskin. Men digital kompetanse er jo så mye mer; dannelsesbegreper i forhold til deling og samarbeid, det å skape og kreere osv. Hva gjør vi i skolen med våre utfordringer om vi skal trekke begrepet så langt som Stables; "To be iliterate is to be less than fully human." ?(i Dons, 2006, s. 17 i kompendiet) Utdanner vi bare delvis "human" elever? 

4 kommentarer:

  1. Literacy som begrep er utrolig spennende og gir en ny innfallsvinkel på kompetansebyggingen vi har ansvaret for i skolen. Det å utdannet elever til å bli gode samfunnsborgere får en ny dimensjon -og vi kan ikke være passive...

    Det å sette fokus på kompetanse fremfor fagkunnskap som vi ser i Kunnskapsløftet henstiller jo til dette.

    Skolene skal utdanne dugelige samfunnsborgerne og burde da være fremst i utviklingen. Hvorfor henger skolen som oftest etter i samfunnsutviklingen? Utfordringene "slår tilbake" til oss først uansett...

    SvarSlett
  2. Er uenig med deg på et punkt. Jeg er ikke på facebook og lignenede, og har foreløpig ikke tenkt å bli medlem heller med det første. Det er et personlig valg. Og etter min mening bør ikke jeg som ansatt ved en skole, bli pålagt å være på et sosialt medium som privatperson. Ser at mange skoler bruker facebook aktivt på noen områder. For meg er læringsplattformen nok. Etter min mening holder den mål, og det er det skolen har fattet vedtak om å bruke.

    At jeg som lærer ikke bruker IKT nok, kan jeg være meget enig i. Er i ferd med å snu rundt på mitt eget hode. Tenkte mye på hvorfor må jeg bruke dette før. Men er nå i ferd med å heller tenke hva kan vi lære og gjøre bedre ved hjelp av IKT. Er kommet et lite stykke på vei, men har noen steg å bevege meg enda.

    SvarSlett
  3. TAnkevekkende innlegg, Tove. Jeg er enig i at det er viktig at lærerne "henger med", men samtidig har jeg sans for Inges standpunkt. Hvis vi insisterer på at lærere skal drive med alt det elevene driver med, og at alle elevenes fritidsaktiviter også skal bli en del av skolen, blir det hele lett nokså hesblesende. Jeg mener ikke at DU gjør dette, men likevel ...

    Sjøl vil jeg hevde at det er like viktig at lærere våger å slippe de kompetente elevene til. LÆRERE må våge å oppgi (den tilsynelatende)kontrollen og behandle kyndige elever som ressurspersoner. Og så må vi samtidig være klar over at elevekompetansen lett kan overvurderees, og lærrerkompetansen undervurderes. SElv om enkelte lærere ikke har det helt klart for seg hvordan de skal taste, sitter de fremdeles på fagkunnskap, pedagogisk og didaktisk kunnskap, kunnskap om kildekritikk, livserfaring osv osv osv.

    SvarSlett
  4. Takker for respons. For å oppklare litt: jeg mente ikke at alle lærere må melde seg inn i Facebook.... men en må vite hva det er og kan brukes til. Og heseblesende kan det nok bli, før en kommer opp på et visst nivå. Men jeg mener fortsatt at vi i skolen plikter å være digitalt literate, vi må ha kjennskap til det som rører seg og hvordan programmer etc. kan brukes. Jeg har opplevd at lærere sier at det derre Facebook er bare noe tull. Hvorpå jeg spør om de vet noe om det og hvordan det kan brukes, men nei, det vet de ikke. De uttaler seg om noe som de ikke har kunnskap om, og det er noe jeg er redd for. Derfor blir det også viktig som du sier Kjell Atle, at lærere må tørre å la elever slippe til. Slippe litt kontrollen istedet for å nekte og bannlyse.

    Igjen er det viktig å ha digital kompetanse, med alt som ligger i begrepet, siden det er den 5. grunnleggende ferdighet.

    En god video om hva digital kompetanse kan være denne:http://vimeo.com/couchmode/howiearnstad/videos/sort:date/17192989

    SvarSlett