Sider

lørdag 29. oktober 2011

Homo Zappiens forsvant litt....


Jeg sitter hjemme en lørdag morgen, ro og fred i huset, ikke annet er planlagt for dagen enn å skrive et innlegg på bloggen min. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fabulere litt rundt artikkelen “Meeting Homo zappiens” (Veen og Vrakking 2006). Denne artikkelen er interessant, men også en artikkel jeg har lyst til å diskutere…
.
Men nå vil jeg fortelle litt om min digitale morgen. Elevene mine presenterte et emne i engelsken i går og denne morgenen fører jeg først kommentarer og vurderinger inn på Itslearning. Elevene er nå vant til å få sine vurderinger raskt og på itslearning. (Bruken av karakterboken på itslearning er obligatorisk på vår skole og mulighetene er mange.) Videre legger jeg ut noen meldinger til avdelingen min om interessante artikler jeg anbefaler de å lese. Alt dette er på Itslearning.  

Jeg oppdaterer deretter meg på Facebook, ser hva mine venner i verden holder på med. Der ligger det noen meldinger, en fra Kypros og en fra Estland, som jeg svarer på. Det er skolefolk som har spørsmål om jeg vil være med i Comenius prosjekt, men de er også mine venner, så jeg skriver litt tilbake om hva jeg holder på med, både privat og på jobben. Jeg oppdaterer meg også på engelske aviser (må jo det som engelsk lærer), jeg følger også mange (“liker sider”)grupper og institusjoner som er interessert i skoleutvikling og IKT rundt i verden. En og annen personlig oppdatering kommer også i rekken. Ser at en venn av meg i USA er på vei til sitt første marathon i Washington D.C. Kanskje jeg ikke greier å skille jobb og personlig liv, men for meg gjør ikke det noe.  Leser på siden til “William Shakespeare,  Infamous poet and playwrigth” litt av Hamlet og nyter ordene,  noe som alltid er godt. Videre leser jeg oppdateringene på “TeachingEnglish.BritishCouncil”  sin side. God faglig oppdatering ;-) 

Jeg kikker også alltid innom en av mine favoritter TED, men i dag finner jeg ikke en video jeg vil kikke på.  Ferdig på Facebook. Deretter ser jeg igjennom mailen min og finner noen viktige jobbmail jeg fikk sent fredag kveld. Puster lettet ut fordi jeg hadde ventet på disse. Lørdagen ser ut som om blir braJ

Etter en liten runde i huset tenker jeg at jeg er klar for å gyve løs på Homo Zappiens, men ved maskinen tar jeg en tur innom Google + (litt som Facebook, men for meg er denne kun for faglig oppdatering, akkurat som jeg bruker Twitter).  Der dukker opp oppdateringer fra Arne Krokan blant annet. Hvor han har lagt ut en lenke til Jeremy Nixon med interessante tall fra amerikansk økonomi. Og da får jeg med meg litt utenriks stoff også. Alltid godt for en statsviter. Videre leser jeg oppdateringer fra blant annet Rune Mattiesen, som skriver om IKT i videregående skole og har lagt ut en lenke til CBS news og en reportasje om autisme og apps. Interessant! Anbefaler alle å se den. Denne videoen er også en faglig oppdatering for meg, men også av interesse fordi dette handler om å gjøre hverdagen bedre for mennesker. Dette er bare rett og slett oppdatering for sjelen min. 

Videre nedover nyhetsstrømmen ser jeg også fra Dalai Lama at han har holdt et lite innlegg om det å være forsiktig med bruk av våre naturressurser, også i et etisk perspektiv. En annen som kommer med mange innlegg er Howard Rheingold, mye morsomt å lese.

Etter kanskje 2 timer til sammen (kanskje mye for mange?) føler jeg at jeg har hatt en god formiddag. Tenker at kanskje dette er noe å dele med andre? Fordi min oppdatering, både faglig og sosialt de siste timene har vært mulig fordi andre mennesker rundt omkring i verden er villig til å dele med blant annet meg. Andre mennesker hjelper meg til å finne interessante historier, de har allerede gjort en del jobb med å se igjennom blogger, aviser, tv og andre medier, for å dele det de finner av interesse med meg.

Skal komme tilbake til Homo Zappiens…. Tror jeg er en, har jo selvsagt hatt på tv og sett nyheter samtidig som jeg skriver. Facebook er åpen, itslearning og meldinger fra er besvart innimellom (en elev måtte bare si seg kjempefornøyd med karakteren sin), Google+ følges og jeg har svart på en del sms, min datters lag har vunnet to kamper idag.......

3 kommentarer:

  1. Jeg klarer ikke å følge deg her,du er viderekommende i konsum av digitale medier.Dette er vel et godt eksempel på hvordan det kan brukes.Det er interessant å følge din dag noen timer.

    SvarSlett
  2. Du har tydelighvis kommet langt i lærdommen av å bruke IKT som hjelpemiddel. Ligger nok et stykke bak der personlig. Og det er nok litt bevist på noen områder også. Facebook og Twitter er for meg ikke noe must. Klarer meg etter egen mening godt. På skolen har vi en definert LMS, og den er flittig i bruk av undertegnede. Er nok etter egen mening i forkant av mange av mine kolleger der.

    SvarSlett
  3. Hei Tove,
    En morsom og tankevekkende kommentar til artikkelen om Homo Zappiens. Du sier mye uten å si så mye! Jeg har mange ganger fundert på om Wim Veen idealiserer ungdomsgenerasjonens forhold til media og overdriver gapet mellom "dem" og oss. Du ser ut til å være HZ så god som noen!

    SvarSlett