Sider

lørdag 5. november 2011

Skoleleder - hvordan øke forståelsen for Homo Zappiens blant lærerne?

Som skoleleder må jeg forsøke å øke lærernes forståelse for Homo Zappiens (begrepet fra Veen og Vrakking 2006), ikke bare begrepet, men også hvordan en Homo Zappiens lever livet sitt.

Som de sier i artikkelen: "We will call this generation Homo zappiens, a seemingly new species that acts in a global cyber culture relying on multimedia." (Vreen og Vrakking 2006, s. 173 i Kompendium Modul 7) Selv om Homo zappiens er født inn i denne verden, tror jeg andre grupper også nå har lært å "tilpasse" seg denne multimedia verdenen og utvikler den og bruker den kanskje vel så aktivt som Homo zappiens. Men, jeg tror ikke alle er der og jeg tror at for lærere er det utrolig viktig å kunne ha kunnskap om denne verden om de selv ikke har tatt innover seg alt i denne verden.

Nå tar jeg for gitt at all ungdom er en Homo Zappiens og jeg tror som Kjell Atle sa i sin kommentar at kanskje Veen idealiserer begrepet litt mye, uten å problematisere det i tilstrekkelig grad. Samt at jeg tror at gapet mellom "de" (Homo Zappiens) og "oss" ikke alltid er så stort som artikkelen vil ha det til. Selvsagt er det barn/ungdom som ikke er like mye Homo zappiens, men jeg tror som det blir sagt at: "Most of them  do not show particular interest in technology itself, they just use it".(Vreen og Vrakking 2006, s. 176 i Kompendium Modul 7) Kanskje noe av forskjellen mellom "dem" og "oss" ligger her? De tenker kanskje ikke så mye over bruken og problematiserer ikke så mye, men tar det i bruk. "De" leser ikke instrukser, men leker seg igjennom programmer.

En påstand i artikkelen er at "de" har utviklet kunnskap om hvordan velge ut informasjon til bruk, det å se forskjellen mellom god og dårlig informasjon. Her kan jeg bare kommentere ut fra egne erfaringer og har ingen forskning bak meg, men jeg opplever at jeg må lære elever å se forskjell på url adresser, se forskjell på hvem som er "utgiver" og tenke over validiteten i informasjonen. Er dette også andres erfaringer?

Jeg tenker som skoleleder at ja! elever kan mye og forventer mye av "ny" teknologi, men vi må hjelpe de til å sortere, vi må hjelpe de med etisk perspektiv, og tanker omkring sin læringen og brukt av IKT. Dette punktet blir viktig fremover. Men da må jeg som leder også legge til rette for at lærere også kan dette, at lærere også kan tenke kritisk omkring bruken (og da mener jeg at de må ta avgjørelser på et valid grunnlag og ikke med synsing).

En side av databruk som kanskje ofte blir undervurdert er spill:-) Men i den senere tid har forskning vist at det kan være gunstig for barn å spille dataspill. Leste nettopp en artikkel om at barns fantasi blir utviklet ved spilling (husker dessverre ikke hvor jeg leste det). I artikkelen til Vreen og Vrakking trekker de frem at spill kan være utfordrende og utviklende for elever. Det trekkes frem at elever må være aktive, spill er krevende og elever må ha kontroll for å beherske alle utfordringer, samt at elever må ha evne til å leve seg inn i rollene de skal ha. Anbefaler alle å kikke på James Paul Gee og Katie Salem om hva "gaming" kan bidra til i elevers læring. Jeg har anbefalt mange lærere til å spille dataspill, men mange er negative i utgangspunktet, uten å vite hva det er. Skal vi ta valide avgjørelser og vurderinger om hva vi vil elevene skal lære, må vi sette oss inn i det.

Lese artikkelen til Vreen og Vrakking kan være et godt utgangspunkt:-)

Referanse: Vreen, W. and Vrakking, B. (2006). Meeting Homo Zappiens,  i  Kompendiet for Modul 7.

3 kommentarer:

  1. Hei Tove,
    Det er gjenomført undersøkelser som med stor sannsynlighet viser at mange elever overvurderer sin egen evne til å vurdere informasjon de finner på nettet. Har ikke referansene her for øyeblikket, men du har helt rett: her trenger elevene hjelp til å navigere trygt mellom alle tilknytningsmulighetene (jfr. Quortrup) som de digitale teknologiene har skaffet oss.

    Du åpner innlegget ditt slik:
    "Som skoleleder må jeg forsøke å øke lærernes forståelse for Homo Zappiens (begrepet fra Veen og Vrakking 2006), ikke bare begrepet, men også hvordan en Homo Zappiens lever livet sitt."

    Det har du også helt rett i. Men hvorfor ikke invitere noen eksemplarer av arten til selv å presentere seg for kollegiet? Og så føgle opp med en drøfting av hvordan dere kan (og ikke kan!) bruke disse mediene i elevenes læring?

    Kjell atle

    SvarSlett
  2. God ide! Tror vi må bygge noen broer mellom enkelte lærere og Homo zappiens. Slik jeg ser det dreier mye seg om kommuniksajon mellom ulike verdner.

    Glemmer ikke selv da min sønn leste til siste matte heldagsprøve for noen år siden. Facebook var åpen og han kommuniserte med sikkert 10-15 personer. De arbeidet med matte, han fikk skannet inn en oppgave som han hadde løst og delte den med de andre. Tror ikke noen hadde lært de at de kunne bruke mediet slik, de bare gjorde det.

    Vi i den andre enden må oftere se eksempler på bruk før vi tar det i bruk og ser mulighetene.

    SvarSlett
  3. Sitter nettopp og ser på lokal tv, og leser innlegget ditt. Og de to går som hånd i hanske. Mitt kjære søskenbarn er et av innslagene. Han er 45 år og har tatt i bruk nytt fjøs som melkebonde. Det er digitalisert ned til minste detalj. Han kan sitte her med meg og følge med på mobil telefonen sin hvordan det går med bedriften sin. Så det skulle vel være mulig for de fleste å klare utfordringen vi har fått gjennom IKT.
    Når det gjelder bruk av spill må jeg melde pass. Det kan jeg alt forlite om. Men det andre kan jeg støtte deg på. Vår vinkling som pedagoger må være å hjelpe dem med sortering av informasjon. Det er ikke bare å bruke teknologien, men man må også kunne se hvordan man kan bruke den riktig og mest mulig hensikts messig.

    SvarSlett