Sider

lørdag 12. november 2011

Skulle ønsket at jeg var der...

....på Lillestrøm selvsagt. På Skolen i digital utvikling - skolelederkonferansen. Det er alltid nyttig å være der personlig, møte andre mennesker, ansikt til ansikt. Se hvordan de du har lest om, ser ut. Se hvor de sitter seg i salen, kanskje gå bort og si at du er takknemlig for at de er så inspirerende. Denne "nære" kontakten er alltid god.

Men denne gangen var jeg ikke på Lillestrøm. Hadde faktisk fått klarsignal fra rektor, men valgte å være med på Fagdagen til Bergen kommune. Alle lærere i Bergen Kommune var samlet til Fagdag, fredag 11. november. Det var parallellsesjoner å velge mellom og noe som var obligatorisk. En kjempefin dag! 3000 lærere samlet i Bergen sentrum. Denne dagen tror jeg gjorde noe med mange av oss. Thomas Nordal snakket om skoleledelse, alltid nyttig å høre på en som er klar i sin tale og kan stoffet sitt. Jeg anbefaler alle som ikke har fått oppleve denne inspirerende mannen å se igjennom et foredrag han hadde for Udir i 2009. Jeg valgte også å gå på en sesjon om IKT i skolen, hvor Rune Krumsvik, professor ved UiB, blant annet viste hva elever mener er den faktoren som gjør at de holder på med utenomfaglige ting på data i skoletimer. Rune Krumsvik viser til en undersøkelse som kom ut 11.11 (samme dag som han holdt foredraget) som er gjort i Rogaland Kommune, blant elever på videregående skole. (Jeg har enda ikke fått navnet på den.) Vi ble i salen spurt om hva vi mente var den viktigste faktoren til utenomfaglig PC bruk. Han hadde noen kategorier å velge mellom:

  • Motivasjonen til eleven 
  • Læreren sin evne til klasseledelse 
  • Kvalitet på undervisningsopplegget 
  • Læreren sin digitale kompetanse 
  • I salen var det noen lunde jevnt fordelt mellom de tre første, noen få valgte den siste.

    Men det som Krumsvik viser til i sin undersøkelse fra Rogaland er at elevene sier selv at en av de faktorene som spiller inn på om de holder på med andre ting enn fag, er lærerens digitale kompetanse. Hvor de oftere lot seg friste til å gå inn på applikasjoner, spill, sosiale medier etc. hvis læreren ikke var digitalt kompetent. Elevene mener altså at lærernes digitale kompetanse hindrer god IKT-bruk. Dette må vi som skoleledere virkelig ta alvorlig.

    Krumsvik tok også en annen undersøkelse blant oss skolefolk i salen, hvor han spurte hva salen mente var den faktoren som var det største hinderet for å arbeide digitalt i skolen. Av de kategoriene han la frem, mente 52% av skolefolkene i salen at manglende/ødelagt utstyr hindret god bruk av IKT. Dette er også et viktig forhold for skoleledere å ta med seg. Fordi at de lærerne som strever litt i utgangspunktet vil føle/oppleve at den digitale barrièren vil bli enda større når ting ikke fungerer. Noen av mine kolleger sier at de først ikke føler seg helt trygg i bruk at IKT, men denne følelsen blir forsterket når noe går galt. De vil heller ikke utsette seg for det å stå foran elevene og vise at de ikke skjønner hva som eventuelt er galt.

    Selv om jeg ikke reiste til Lillestrøm, så har jeg hatt muligheten til å delvis følge med. Jeg leser alltid samskrivingsdokumenter som oftest blir lagt ut etter slike konferanser, samtidig som jeg går igjennom Twitterstrømmen (#sdu11). Der leser jeg blant annet om hvordan Drammen kommune som skoleeier virkelig har tatt på alvor digital kompetanse og har løftet dette til skoleeier nivå. Ikke bare det at alle skoler skal satse på IKT, men hvor skoleeier har laget en felles IKT plan (som er verdt en titt) for alle skolene og hvor de er meget aktiv i å utvide dataparken. De satser blant annet på å raskt skifte ut utstyr som ikke fungerer, og om det tar lang tid, kjøpes nytt. (Tid er penger) Her kjenner jeg ofte frustrasjon på egen skole og mye tid går vekk til å ordne i en datapark som hele tiden "lever sitt eget liv", som dataansvarlig for oss ofte beskriver det som. Samtidig er det treghet i systemet når det gjelder bruk av programmer, fordi kommunen vår skal "pakke" alle programmer sentralt, etter at de er godkjent, og det tar tid!




    3 kommentarer:

    1. Det er mange aspekter i dette innlegget. Det varierer fra det du får med deg igjennom din IKT-kompetanse ved å bruke Twitter og samskrivingsdokumenter, til deltakelse på gode foredrag som gir deg inspirasjon. Jeg opplever deg som en ildsjel for IKT, og derfor er det viktig at du også får inspirasjon og påfyll igjennom foredrag –i tillegg til det du ”samler” på egenhånd gjennom diverse referatføringer.

      Udir, kommunale planer, lærernes tanker og elevenes tilbakemelding gir oss en oversikt over hva vi skal forholde oss til. Det er interessant å se forskjellene mellom lærerne og elevene når de skal si noe om IKT arbeidet i skolen. Kanskje skulle vi ha tatt seg mer tid for å lytte til hva elevene synes er viktig. Opplever de at de blir tatt på alvor, er de ganske oppriktige tilbake.

      I helgen har jeg deltatt på LEGO league med skolen. En av oppgavene er å programmere en robot. Elevene fikk en dag på Newtonrommet forrige skoleår, og i perioden denne høsten har jeg ikke hjulpet de med noe når det gjelder det tekniske. Det er ganske uttrolig –de lærer så fort, kompetansen blir værende hos dem og de ”går for egen maskin” når motivasjonen er drivkraften. Når elevene er motivert, får jeg inspirasjon til å fortsette.

      SvarSlett
    2. Hadde vært trivelig å treffe deg på Lillestrøm, Tove, men du hadde uten tvil en flott fagdag i Bergen! Det blir interessant å se resultatene av Krumsviks undersøkelse. Visste at han holdt på med noe slikt, men ikke at den foreligger. Og Lillestrømkonferansen kommer igjen neste år, litt seinere i november.

      SvarSlett
    3. Takk for et godt innlegg Tove. Interessant og tankevekkende det du skriver om Krumsvik sitt foredrag, ikke minst hans "undersøkelser" blant tilhørerne i salen. Må si det undrer meg at ikke flere legger vekt på lærerens digitale kompetanse. Har nettopp lest deler av boka til Krumsvik, "Skulen i den digitale læringsrevolusjonen" synes den var god og til tider morsom, skulle gjerne hørt ham "live".

      SvarSlett