Sider

lørdag 19. november 2011

Stadig på leit...


Lørdag morgen er jo min dag for oppdatering og jeg kom idag til å studere/lese om en konferanse holdt i England for 2 dager siden: Innovation in Education conferense. Og gårsdagens The Guardian ble det skrevet en artikkel om emnet, "How to takle innovation in education".  Denne artikkelen tar for seg mange av våre spørsmål og ihvertfall emnet for modulen vi arbeider med på Skoleleder studiet. Åpningen av artikkelen setter standarden for hva som kommer: "Technology offers the chance to re-imagine teaching, speakers at the Innovation in Education conference found." Dette samsvarer også hva Halvorsen skisserer i sin artikkel: "IKT og skolen - en skisse til aktivitetsteoretisk analyse", hvor IKT i skolen ikke bare dreier seg om fag og IKT, men det er noe kvalitativt mer noe. Og analysemodellen som Halvorsen bruker for å kunne fremstille den kompleksiteten skolene står overfor når vi skal arbeide med (bygger på Engeström 2001) hvor noen av forutsetningene for arbeid med IKT i skolen kan analyseres.

Jeg har også brukt mye Halvorsens skille mellom digital kompetanse og ferdigheter i bruk av digitale verktøy, når jeg snakker med skolefolk om IKT.  Innenfor dette ligger også det å kanskje være villig til å se helt nytt på hva læring er.  "True innovation isn't about the sophistication of your technology, discussion at a Q+A session concluded, but is about an unstinting willingness to welcome new approaches into classrooms." (Fra How to takle innovation in educationVi må tenke nytt, IKT er ikke bare å sette strøm på noe vi allerede gjør. Jeg tror mange allerede er begynt å tenke annerledes, og andre er enig i at IKT er noe kvalitativt nytt. Men det store spørsmålet er jo hvordan implementere og arbeide med det?

Vi jobber i team, vi forsøker å initiere ny bruk, vi forsøker å holde fokus, vi forsøker å lede, men det er en missing link et eller annet sted. Det skjer jo lite?? Eller er det bare så store endringer at det må ta tid?
"Stephen Breslin, chief executive of FutureLab, looked at how difficult it is for novel approaches in teaching to translate from small, disconnected pilots to mainstream practice. A reliable driver of true innovation, he said, is need." (Fra How to takle innovation in education)
Ja, vi har mange som har gode ideer og jobber utrolig kreavtivt og jeg ser at mange får det til. Men hvordan bevege massene? Det er jo det vi har lest om og studert og blogget om....

"It also means school leaders being open to new ideas, and positively keen to foster the dynamism and creativity teachers and pupils face, as they work increasingly as co-learners in a fast-changing education journey." (Fra How to takle innovation in educationJeg forsøker jo! Men er det nok?

Referanse:

  • "How to takle innovation in education", The Guardian, Friday 18th November, Louise Tickle
  • Halvorsen, K.A. (2007) IKT og skolen - en skisse til aktivitetsteoretisk analyse. I Haugaløkken og HOel. Gjennom ordene. Trondheim: Program for lærerutdanning. NTNU 

6 kommentarer:

  1. Inspirerende lesing, Tove, dette fristet meg til å gå videre på linkene dine. Har bare såvidt skummet igjennom artikkelen du linket til, men har allerede funnet "mat for Mons":

    Sam Dutton, a developer advocate with Google, highlighted the fact that while children use applications with ease, "computing is not just a digital skill. It's reshaping our world in ways we don't always understand". Because of this, children, he suggested, need to understand far more than they currently do about the nuts and bolts of computing. Only then can they influence how new technologies alter their lives as they grow up, at the same time gaining commercially attractive skills.

    Her snakker vi vel om digital literacy, som Dons har beskrevet i vår pensumlitteratur. Spennende. Jeg skjønner hvordan søndagen, som er min lesedag, kommer til å bli brukt....

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler artikkelen med oss andre. Har lagt inn referanse til blogginnlegget på oppslagssida vår på ITL. Interessant artikkel. Med den holdningen som du signaliserer i overskrifta di, tror jeg du aldri vil få opplevelsen av å prøve "nok". Og det er slike skoleledere vi trenger!

    (Og så leser jeg kommentaren fra Ann Oline og ser at dere inspirerer hverandre. Blir i godt humør av slikt!)

    SvarSlett
  3. Men hva vil skje hvis ingen prøver og orker å gå foran Tove? Svært lite etter mine erfaringer. Har gjort noen spede forsøk i mindre foraer på min egen skole, og føler at jeg ikke blir tatt på alvor bestandig. Kanskje jeg overdriver litt, men dette er et område som man ikke kan velge å være med i eller ikke. Blir møtt med mange "gode" unnskyldninger, men de holder ikke. Det er for lettvint av pedagoger å si at det bare er ledelsen som har ansvaret. Det finnes muligheter for alle. Prøving og feiling er en metode som kan brukes.
    Skal prøve selv med en annen vinkling neste uke. Overskriften på team vil være, Hvordan kan vi bruke digitale mapper på innleveringer. Vet at jeg har de fleste med meg på det, men ikke alle. Derfor list og lemp.

    SvarSlett
  4. Det står en lettfattelig artikkel i Udanningen fra 18.11 om lærere og IKT. Overskriften er: -Må ha tilpasset opplæring. Undersøkelser som Senter for IKT i lærerutdanningen har gjennomført viser at det er store forskjeller i digitale ferdigheter blant lærerne.Det er også store forskjeller på hvordan kompetanseheveingen skjer. Lærerene rapporterer at de lærer mest gjennom prøving og feiling og selvstudium. Litt færre svarer at de lærer av kollegaveiledning. Færrest lærer på eksterne og interne kurs.
    Kompetansheving mener jeg er både et lederansvar og et eget ansvar.Det er et så omfattende paradigmaskifte i skolen -så systematisk opplæring må skje hvis ulikhetene skal utjevne seg. Er enig med Inge at det er tungt å gå foran hvis reponsen er liten.IKT og opplæring vil uansett presse seg frem på alle nivå.

    SvarSlett
  5. Slutter med til Kjell Atles anbefaling av innlegget ditt Tove. Det virker som du er "på" det meste av tida og jeg tror døgnet ditt må ha fler enn 24 timer.
    Jeg har også hatt stor nytte av Halvorsens beskrivelse av digital kompetanse vs ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Hvordan bevege massene som du sier, er vel et av de store spørsmålene, tenker at for å komme noen skritt videre på veien mot digital kompetanse, må vi ha ferdigheter i bruk av digitale verktøy. Jeg opplever at det fortsatt skorter på det området blant en del lærere.

    Har hengt meg litt opp i begrepet innovasjon og kanskje fått litt for stor respekt for begrepet etter å ha lest følgende: " Innovation means creating what is not. Innovation is about creating things the world hasn`t seen before. Innovation ia about asking "What if ?" then asking it again, again and again (Nordstrøm og Ridderstråle 2002, s 221)" (Halvorsen 2007, s. 16) Det er store ord og svært godt sagt.

    SvarSlett
  6. "Det skjer så lite..." -det er ikke min oppfattelse av ditt arbeid innen IKT. Der har vi alle noe å lære og forbedringspotensial.

    Jeg tror at det vil komme mer og mer IKT i hverdagen vår hjemme, men også i skolen. Holdningsarbeidet innen dette er viktig slik du skriver det. Det er noen som beskriver en type samarbeid med en hare og en skilpadde -det er slitsomt og kjedelig å vente på haren....

    Bare fortsett, inspirasjon drypper på de som er rundt deg -og da har du oppnådd en god del!

    SvarSlett