Sider

tirsdag 12. november 2013

Bruke PLN

PLN kan brukes til så mangt. Jeg tenker at det er uendelig av måter å bruke PLN for å løse ulike problemstillinger. 
  • Det kan være å holde seg oppdatert på emner og nyheter 
  • Det kan være å følge en konferanse, som en selv ikke kan være med på 
  • Finne inspirasjon til undervisning
  • Finne nye verktøy å bruke
  • etc. 
Når jeg skal holde meg oppdatert på et emne begynner jeg gjerne med Twitter. Jeg har noen # som følges og klikker meg gjerne videre. Dette fører meg som oftest videre til blogger, nyhetsartikler, konferanser, diskusjoner som gjør det lettere på en rask måte å få en oversikt. Da samler jeg gjerne lenker med Instapaper, som jeg senere legger inn i Evernote, til ulike "Notebooks" for de ulike emnene. For eksempel da jeg skulle ta i bruk tre nye vertøy i mitt PLN. Jeg synes dette er en ryddig og grei måte å gjøre det på. 




Det er alltid ergerlig når jeg ikke kan delta på konferanser, men da er det alltid noen legger ut informasjon på Twitter. Hver konferanse har som regel sin egen # og da er det lett å følge med. Jeg synes det er utrolig mange som er flink til å skrive kort om essensen, eller legger ut informasjon om hvor vi kan klikke oss videre. Samtidig er det ofte noen som opplyser om et samskrivingsdokument, med notater fra konfernasen. Den senere tid streames ofte konferanser, slik at en kan "være" med. Jeg ville gjerne delta på konferansen Læring for fremtiden, men ikke så lett når jeg bor i USA. Dette er nå lett å løse ved å følge streamingen fra konfernasen og følge med på twitterstrømmen fra konferansen. Denne strømmen og diskusjonen er også lett å gå tilbake til senere. 

I forbindelse med at jeg skriver på en master i skoleledelse, med arbeidstitelen "Lærere fortjener gode tilbakemeldinger" skulle jeg forsøke meg på å få hjelp og innspill av mitt PLN. Jeg synes faktisk det er litt "skummelt" å hive meg ut i det å spørre, tenk om ingen gidder å svare…… Jeg har tidligere brukt mitt PLN til å finne frem til saker, men ikke aktivt selv stilt spørsmål så mange ganger. Denne gangen trenger jeg virkelig litt hjelp og innspill fra lærere og skriver: 





Da fikk jeg en åpen respons og to responser sendt til meg som melding. Igjen er det enkelt å finne tilbake igjen til twitterstrøm som følger en #. 

Dette er bare noen måter en kan bruke PLN på og forsøke å samle og hode orden på informasjon på. 

4 kommentarer:

  1. Hei Tove Elin, interessant å høre om hvordan du holder deg oppdatert! Selv pleier jeg å sende lenker/websider direkte til Evernote. Hva tenker du er fordelen med å gå innom Instapaper? Får du en mer ryddig lenkesamling der?
    Ellers er jeg enig med at det er litt "skummelt" å be om hjelp i sosiale medier:-( Det kan nok være en fordel at en får med bekjente i begynnelsen så kan en svare hverandre litt om det ellers er dårlig respons!

    Mvh
    Børge

    SvarSlett
  2. Spennende tittel på mastern :-) Lurer på om du tenker å utfordre verden litt ved å foreslå å bruke sos.medier i tilbakemeldinga :-). Hva vil skje da og er det mulig? Vi "skryter" jo av hverandre med Likes, Commentes....

    SvarSlett
  3. Jeg tenker å skrive en master om innføring av IKT i skolen, og selv om tanken kom for noen år siden er det jammen like aktuelt nå. Men kanskje det kan ha med at lærere ikke får gode tilbakemeldinger og har dårlig selvtillit i forhold til å tørre. Gjør en lærer noe bra i et lite miljø ser jeg at janteloven dukker opp. Er det typisk norsk, eller er det noe som skjer "all over". Jeg var så heldig å være med på et landsdekkene prosjekt, pilot for NDLA - det er stort det :) Men "kred" - det kom fra miljøet utenfor skolen. Det samme med Kidsakoder prosjektet. Jeg må jo si at jeg er litt glad for god tilbakemelding - jeg flyter på ros - jeg gjør en knallgod jobb om jeg får en liten klapp på skuldra. Er det bare meg? Derfor håper jeg masteren din blir tilgjengelig etter hvert og at du deler den. For det kan være interessant å se den i en større sammenheng. Er det kjønnsrelatert - flink pike syndrom, gutte syndrom? Og det finnes mange måter å gi tilbakemelding på. Elevene fungerer bedre når man ser dem - det samme gjelder oss! Og til punktet med PLN nettverk der jeg også er elev på HIST. Jeg bruker det til å bli ops på interessante folk som skriver interessante ting som jeg kan ta med meg videre i min jobb for å bli enda flinkere, kanskje finne noen flere gode teknikker. NKUL konferansen.. fulgt den? - det er årets energi innsprøytning for meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode betrakninger. Må nok si at masteren min mer har fokus mot at lærere ikke får tilbakemeldinger...... de intervjuer jeg har foretatt (både ledere og lærere) viser at tilbakemeldiger og oppfølging er meget sporadisk og tilfeldig. Ledere dekker seg nå under at de gjennomfører skolevandring, men fokuset ligger ikke så mye på tilbakemelding som på det å ha fokus på de samme tingene på skolen. Noe som det så langt ser ut som om skolevandring dreier seg om: oppstart av timer ("er vi på linje der?"), klasseledelse etc.

      Oppgaven blir jo tilgjengelig til neste høst antar jeg:-)

      Jeg er en ivrig følger av NKUL, har vært på og følger hjemmefra. Men ser at det er litt for mye gjentakelser..... men alltid noe godt å ta med seg. Lykke til videre med din master. Emnet ser desverre ikke ut til å gå ut på dato... ser ut som om bruken av IKT ikke øker så altfor mye.

      Slett